Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tuesday, 23 December 2008

KeMahiRan SosiaL si kEciL

Aiseyyy... minggu ni lom update lagik! kalo I tak tulih apepe this week, harus bersawang nanti blog kesayangan-ku ini. wokey-lah... meh kita sharing info yg I petik (ewah.. cam petik buah laks!) dr mag Pa&Ma keluaran Dis. Ekcelli for kids age 3-4 but lagi awal, lagi bagus,kan? Jom scroll down....

1) Ajar ucap Tolong & Terima Kasih - kalu nak islamic lagi... ajar-lah Bismillah (ni gue yg add taw!) sblm buat apaX2 kerja. 3A nie `hangin' sket... kekdg jer depa ucap!

2) Berkongsi - mmg sukar tapi ajar anak pulangkan or "minta pinjam sekejap ehh..." (gue add gaks nie) esp toys. Biasa-nya 3A gaduh sesama sendiri jer... kalo menan org lain, depa ok jer!

3) Hormati perasaan org lain - bantu anak fahami emosi sendiri. Cth : Aisyah penah ckp... "Ibu, naper rambut auntie tu merah?" sib baik akak tur senyum jer kat gue...

4) Jangan ganggu- cth tgh tepon... suh anak wait & don disturb, k? yg ni... 3A selalu kaco gue! aisey...

5) Minta Maaf- latih anak mengaku salah & say sorry! Gue akui mmg susah... for Aisyah ok but not Aiman.

6) Belajar tunggu - suruh mereka kira 1,2 till 10 or "sekejap lagi ibu ambil yea?" yg nie nmpk mudah tapi biase-nya depa HOT & merajuk!

7) Adab meja makan - Cara betul utk makan cth jgn cakap bila mknn dlm mulut (Aisyah selalu kena marah time cenggini...)

8) Bersalam - Senang jer kan? Adam dah apply since below 1 year lagik!

9) Tidak terlalu agreasif - konsisten & tak meragam tanpa sebab! yg nie... Aiman selalu buat hal, kalo x dpt sesuatu... ngamuk & nagis tak henti... lecehhh arrr

10) Bkn semua milik-nya! maybe anak akan minta belikan toys yg sama dgn kawan-nya... guna psikologi anda menangani mslh ini (kes cam nie pun Aiman jugak.... suke nunjukX2 kat geng die kalo ada mende baghu! grrr....)

So, tu-lah kengkawan... I apply-kan dgn hidup gue with my 3A. Memang sukar tapi kena ajar dieorg from NOW! Biar anak ikut cakap kita... jgn kita follw dieorg, k?

MeRRy ChristMas (for those who celebrate this eve!)

& SeLaMat BerCuTi (bg yg amik on Fri terus ke tahun baru Maal Hijrah!)

5 comments:

aku said...

akak
saya stuju sgt ngan statement kat atas ni
tp kan...x yah tunggu diorg 3-4 tahun pon xpe

bebudak skrang dah cerdik bangat

mcm daNi...dia dah start salam cium tangan..and salam MINTA MAAF tauuuu...

ab berebut menan pon sama....slalu abang nye yg beralah

re:
akak, mana ade saya rahsia umo
tu ade tu
kang ke saya ade tulis tahun lahir saya tu
ishhh..akak ni

tp tul le saya dah 31
:)

Ida said...

good info...

caiyok caiyok...

♥ i'me ♥ said...

mmg betul sgt statement awak tu nur... tapi tula.... ada yg payah kita nak serapkan..esp bila time soh diorang tunggu @ tak ganggu time kita cakap kat telefon... fuhhh... mmg mencabar jiwa & raga.. saya ni lak, di antara 3 heroes tu, yg kurang penyabar - dah tentu Haziq.. saya rasa effect masa mengandungkan dia gakla.. masa tu emosi saya mmg tak stabil..asyik nak marah etc... byk yg -ve dari +ve... bila pikir2 balik, nyesal rasa sebab tak behave elok2 masa pregnantkan dia... that's why bila mengandungkan adik2nya saya dah byk beringat... EMOSI tu penting.. alamak..gue dah tersalah topiklaaa.... org citer hal lain, gue tambah citer lain... ok kan nur?? hehehehe..

aku said...

akak,
akak nak buat benda tuh yea

nih
saya kasi link kat bawah ni
senang je,
just follow arahan dia

http://thecutestblogontheblock.com/secret.ph?id=8

selamat mencuba
and, selamat tahun baru HIJRAH!

♥ i'me ♥ said...

re: nur............jelesnya awak cuti panjang...... tak aci laaa.... habis tu cuti nanti buat apa?? tak balik kg ker?? hmmmm..... kalau la saya byk cuti, mau saya pun bercuti mcm awak.. pi sana sini... syok kan.... tapi yg tak syok bila cuti2 msia ni, sure $$$ habis laa... unless cuti terperap kat umah..